Det aktive eierskapet har vært en rød tråd gjennom selskapets historie. Utfordringene har endret seg gjennom årene med industristruktur, merkevarer og forbrukerforståelse i sentrum. Margarin var utgangspunktet, og Melange er et av Norges eldste og mest kjente merkenavn. Melange ble lansert i 1919 og ble raskt en stor suksess. Hør bare hva polfarer Roald Amundsen konkluderte: ”Melange ble anvendt paa hele den siste færd, og den beste anbefaling jeg kan gi Deres produkt er, at samtlige medlemmer trodde de spiste meierismør.”
Agra spilte en ledende rolle, da A/S Margarincentralen ble grunnlagt i 1936. Etter 2. verdenskrig kom velstandsøkning og et kjøpesterkt marked som etterspurte nye og spennende produkter. Margarincentralen startet opp med Mills-produktene som i dag står for den største delen av omsetningen. Nye fabrikker ble bygget, og i 1970 ble A/S Delikat Fabrikker i Drammen kjøpt. Margarincentralen ble til Forenede Margarinfabrikker (Forma) etter en fusjon i 1970. Agra, derimot, eide bare 19 % av Forma og som de øvrige aksjonærene, var Agra kun produsent av margarin- og Mills-produkter. Det ble etter hvert klart at Forma hadde en uhensiktsmessig aksjonærstruktur og for mange produksjonssteder.